20. nap – Mit gondolsz, mennyire fontos az oktatás?

Hát úristenkedés. Hát, erről enyhén szólva megvan a véleményem, bár nem is kimondottan az “oktatás fontosságáról”, hanem inkább úgy unblock az oktatásról. Mikor szegedre jártam Szocpedre azért írtam jó párszor a témáról a blogra (még az előző blogon), azokat most nem szeretném megismételgetni, ott van egy pedagógus-élet nevű címke, akit érdekel olvassa el őket 🙂 …

Hogy visszakanyarodjunk a kérdéshez, vagyis hogy szerintem mennyire fontos az oktatás, akkor azt kell mondjam, hogy nagyon. Ez egyértelmű. Sokszor írtam már, hogy mindkét szülőm tanár, pedagógus, félig-meddig ugyebár én is az vagyok, van némi rálátásom a dolgokra, és egyszerre látom az oktatásunk hatalmas hibáit és hiányosságait. Nagy gondok vannak, amiket reformokkal orvosolni lehetne (pl. legyen idő arra, hogy a gyerek értse is azt, hogy mit tanul, ne csak az legyen, hogy biflázza be a fogalmakat, aztán jól van, majd felnőtt korában _talán_ megérti a dolgokat.

Az oktatásban egyébként lennének lehetőségek, ha jól működne – segíthetne ledönteni az egyenlőtlenség falait, megteremthetné az egyenlő esélyeket. Ehelyett ma az oktatás teremti meg ezeket a problémákat, a 16 éves korhatár levitlével pedig végképp elvágták az utat jó néhány fiatal előtt, akiket a szüleit inkább kivesznek a suliból és elküldenek közmunkásnak… (A HVG-ben jelent meg erről egy érdekes cikk, érdemes elolvasni!).

Tehát, van itt nekünk egy viszonylag jó intézményrendszerrel felszerelt, sokat tehető mechanizmusunk, és kicsit a dolgok háta mögé nézve azt látjuk, hogy igazából ez az az intézményrendszer, ami a társadalmi különbségeket hozza létre és generálja tovább azokat. Érdekes az az adat is, ami egy vizsgálatból derült ki, hogy az előítéletek az iskolákban jelennek meg, ahol már van egy “versenyhelyzet. Az óvodában nem próbléma, ha a “fehér” és a “cigány” gyerek egymás mellé kerül, de ugyanez a szituáció iskolában már az (főleg a szülők számára). Arról a bevett módszerről már nem is beszélve, hogy sok iskola és tanár nem akar a cigány gyerekekkel foglalkozni, ezért fogja és elküldi a gyereket a “speciális iskolába” … És akkor ilyenkor várjuk azt, hogy szegények integrálódjanak, meg nem igaz hogy nem tud beilleszkedni – persze, hogy nem, ha lehetősége sincs…

Próbáltam magam visszafogni, ne haragudjatok, mint ahogy az elején is írtam, ez eléggé egy vesszőpapira nálam, és nehezen tudok erről érzelemmentesen nyilatkozni, sőt, nem is tudok (ahogy azt észrevehettétek).